RUM:s teckning

Praktisk information

Här kommer information om festivalen i bokstavsordning:

Tycker du att någon information saknas här? Mejla kella.naeslund@rum.se

ANMÄLAN TILL FESTIVALEN

Anmälan till MusikRUM Västerås 2020 kan göras från 7 januari 2020 fram till 3 februari 2020 via vårt anmälningssystem. Om det blir många anmälningar går vi efter anmälningsdatum vid fulla konserter och workshops. Efter 3 februari stängs anmälan och då är antal bokade fastställda. Avbokning endast möjlig efter 3 februari med giltigt läkarintyg.

Därefter bokar vi på festivalkansliet upp mat, boende samt konsertscener och därför kan ej deltagarsiffrorna (som faktureras) justeras i efterhand.

AVBOKNING

Avbokning endast möjlig efter 3 februari med giltigt läkarintyg.

AVGIFTER 2020:

FESTIVALPASS för ensemble som är RUM-medlem 2450 kr / dag
Din ensemble kan delta i alla dagens aktiviteter. Kom ihåg att anmäla er till det ni vill göra, som tävlingar, workshops, deltagarkonserter m.m. 

FESTIVALPASS för ensemble som INTE är RUM-medlem 2950 kr / dag
Din ensemble kan delta i alla dagens aktiviteter. Kom ihåg att anmäla er till det ni vill göra, som tävlingar, workshops, deltagarkonserter m.m. 

MAT:
Frukost
55 kr / person och frukost

Lunch eller middag
75 kr / person och måltid

BOENDE:
50 kr / person och natt

HÄR kan du se räkneexempel på olika utfall.

BLÅSARSPÅRET

Under MusikRUM har vi flera olika spår, och Blåsarspåret är ett. Vi kommer att arrangera workshops som passar för blås och erbjuda scener för konserter under lördagen. Under lördagens galakonsert medverkar en av Försvarsmusikens tre blåsorkestrar varje år tillsammans med deltagande blåsorkestrar i Festivalblåsorkestern. På lördagen och söndagen arrangeras blåsorkestertävling i tre klasser.

BETALNING

Vi skickar ut faktura via mejl efter att anmälningstiden gått ut men före festivalens genomförande. Detta innebär att hela festivalen ska vara betald innan MusikRUM. I anmälan finns en ruta för skolans/gruppens faktureringsadress. Vi mailar ut alla fakturor, därför måste också mailadress till ansvarig för ekonomi anges.

BOENDE

Boende för alla som valt det sker i skola. Medtag egen sovsäck och luftmadrass.
Ett bra tips är även att ta med en grenkontakt, eller fler. Har man önskemål att bo tillsammans med någon grupp eller orkester går det bra att ange vid anmälan.
Boendet ska lämnas i det skick som är när ni kommer, så ta ett foto av salen så ni lätt kan hålla koll på vad som stod var osv. Vi rekommenderar att det ska vara tyst på boendet kl. 23.00. Tänk på att killar och tjejer bor tillsammans och tänk också på att det är viktigt att det finns lärare eller föräldrar med som bor på skolorna.
Boendet är öppet dygnet runt och det finns alltid funktionärer på plats. Vänd er till dem om något inte fungerar, om toalettpappret är slut eller vid liknande frågor. Som alltid när man kommer till en ny plats så är det viktigt att kontrollera utrymningsvägar och informera era deltagare om hur de bör göra om det börjar brinna.
Alkohol och rökning är strängt förbjudet för både deltagare, föräldrar och ledare (gäller under hela festivalen).
Vissa väljer att boka in sig på hotell när de är här, läs under Hotell.

DATUM FÖR MUSIKRUM

DELTAGARLISTOR

Vi arrangerar våra kurser/aktiviteter under festivalen MusikRUM i samarbete med studieförbundet Kulturens Bildningsverksamhet, som finansieras via statsbidrag. Vi behöver därför er ensembles medlemmars namn, adresser, telefonnummer och personnummer för att registrera er som deltagare på en kurs och kunna redovisa kursverksamheten. Uppgifter om kursdeltagare registreras i enlighet med GDPR, lagen om hantering av personuppgifter. Läs mer om hur Kulturens hanterar personuppgifter på hemsidan: www.kulturens.se/integritetspolicy Genom registreringen omfattas ni även av Kulturens försäkring under kursen.

EGEN KONSERT

På lördag har MusikRUM flera scener runtom i Västerås City där alla deltagargrupper erbjuds att få en 40-minuters tid inkl den tid det tar att byta grupp på scen. I anmälan önskar ni vad ni har för utrustningsönskemål ang skrymmande instrument och stolar/notställ.

FAKTURERING

Vi skickar ut faktura via mejl efter att anmälningstiden gått ut och före festivalens genomförande. Detta innebär att hela festivalen ska vara betald innan MusikRUM. I anmälan finns en ruta för skolans/gruppens faktureringsadress. Vi mailar ut alla fakturor, därför måste också mailadress till ansvarig för ekonomi anges.

FÖRSÄKRINGAR

RUM har en kollektiv olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa som gäller alla som är RUM-medlemmar och är mellan 7-25 år. Försäkringen är en paketlösning som innehåller olycksfallsförsäkring och ett dödsfallskapital.
Medicinsk invaliditet. 411 700 kr. Beräknas utifrån ovanstående belopp vid invaliditetsgrader under 50 %. Beräknas utifrån dubbla ovanstående belopp vid invaliditetsgrader om minst 50 %.
Ärr. Enligt tabell.
Läke-, rese, och tandskadekostnader. Nödvändiga och skäliga kostnader.
Merkostnader. Under akut läkningstid intill 40 000 kr. För personliga tillhörigheter intill 8000 kr.
Sjukhusvård till 18 års ålder. 100 kr/dag i högst 90 dagar.
Hjälpmedel. Intill 40 000 kr.
Dödsfallsersättning. 50 000 kr.
Kristerapi. Max 10 behandlingstillfällen hos leg. psykolog.
Villkor 70:7
Ovan gäller med reservation för förändringar i avtalet mellan Trygg-Hansa och Riksförbundet Unga Musikanter. MusikRUM kan skicka en fullständig giltig avtalsinformation på begäran.
Det är mycket klokt att se till att alla i er grupp har en gällande egen försäkring. Dyrare instrument kan också behöva en separat egen försäkring. MusikRUM kan tyvärr inte ersätta er för ev stölder

HOTELL I VÄSTERÅS

I Västerås city finns många centrala hotell om ni behöver boka. Vi har inte avtal med något utan ni väljer själva var ni vill bo. Tidigare år har vi från MusikRUM bott på Best Western EsplanadeArkad Västerås och First Hotel Plaza som alla ligger nära Konserthuset och Växhuset.
Gör annars en sökning på centrala hotell i Västerås så får ni upp flera alternativ!

KÖRSPÅRET

Under MusikRUM har vi flera olika spår, och Körspåret är ett. Vi kommer att arrangera workshops som passar för kör och sång och erbjuda scener för konserter under lördagen. På fredagen arrangeras körtävling, det sk Körmästerskapet. På fredagens invigningskonsert medverkar anmälda körer i en Festivalkör.

MAT

Alla måltider serveras i konserthusets foajé  (KonserthusTerrassen). Maten är ”ungdomsvänlig”, men varierande. Det kostar 75:- inkl. moms, per måltid (priset är samma för lunch och middag). Dessa biljetter bokas via anmälan och bokningen är bindande.
Kom ihåg att anmäla specialkost i anmälan senast 3 februari. Är det någon som är mycket allergisk, be gärna personen eller föräldrarna kontakta festivalkansliet via mejl till Kella Næslund, kella.naeslund@rum.se
För att undvika köbildning tilldelas deltagarna olika mattider.  Det är viktigt att ledarna tittar på schemat och återkommer om det uppstår problem.

PACKNINGSTIPS

Sovsäck, liggunderlag, fickspegel (det brukar vara ont om speglar på boendet), grenkontakt (så många kan ladda mobilen samtidigt), instrument. För slagverkare: Cymbaler och hihat (det kommer ej att finnas på trumseten), uniform, noter, notställ (kommer att finnas på större konsertplatser men det är alltid bra att ha extra), extra fickpengar för glass o.s.v. samt Mediciner.

PARAD

På lördagen under festivalen arrangeras den stora paraden som går genom Västerås City. Vägen är ungefär 2,5 km lång och du anmäler er orkester i anmälan. Medtag gärna vattenflaskor för detta då det kan bli varmt.

STIM

MusikRUM rapporterar och betalar alla konserter till STIM. Det ni behöver göra är att ni rapporterar er repertoar till MusikRUM efter festivalen. 

STRÅKSPÅRET/SYMFONISPÅRET

Under MusikRUM har vi flera olika spår, och Stråkspåret/Symfonispåret är ett. Vi kommer att arrangera workshops som passar för stråkorkestrar och symfoniorkestrar och erbjuda scener för konserter under lördagen. På lördagen arrangeras stråkorkestertävling och symfoniorkestertävling. På söndagens avslutningskonsert medverkar anmälda stråkorkestrar och symfoniorkestrar i en Festivalsymfoniorkester.

WORKSHOPS/SEMINARIER

Vi planerar varje år ett så brett program som möjligt av workshops/seminarier. Anmälan till alla workshops görs senast 3 februari i den kompletta anmälan. Workshopsen kommer att hållas fredag, lördag och söndag och presenteras på sidan Workshops.

Tycker du att någon information saknas här? Mejla kella.naeslund@rum.se